Umetnost življenja umetnika

datum: 13.11.2022
kategorija: Novice

Predstavitev Pilonove monografije v LAvričevi knjižnici v Ajdovščini

V Lavričevi knjižnici je bila minuli torek predstavljena monografija z naslovom Zagledal sem se sredi dveh ozvezdij, Veno Pilon med podobo in besedo, ki prvič po izidu njegove avtobiografije celovito predstavlja življenje in delo večplastnega in kompleksnega ajdovskega umetnika. Avtorja vsebinsko in oblikovno sijajnega dela sta dr. Irene Mislej in dr. Matevž Komelj, urednica mag. Milijana Cunta, izdala jo je Slovenska matica. Pogovorni večer v Ajdovščini je vodila umetnostna zgodovinarka Maja Marinkovska.

Pilonova pesem Med dvemaPilon nam je Ajdovkam in Ajdovcem nekako zlezel pod kožo – ne zgolj zaradi veličine in pomembnosti njegove umetnosti, ki daleč presega lokalne okvire, pač pa tudi zaradi zgodb o tem radoživem umetniku – tako takih, ki še žive krožijo med domačini, ki so ga mnogi še srečevali na ajdovskih poteh in stranpoteh, kot tistih, ki jih je sam zapisal v izvrstni avtobiografiji Na robu (Slovenska matica, 1965, leta 2008 pa je v založbi Mladinske knjige izšel razširjen ponatis, knjiga je že pred časom pošla). Prav zaradi slednje sta se avtorja pričujoče monografije znašla pred zahtevno nalogo, kako predstaviti umetnika, ki se je nadvse imenitno predstavil že sam. Lotila sta se je z velikim spoštovanjem in jo nadvse natančno in z odliko opravila, hkrati pa oba poudarjata, da zagotovo ostaja neodkritih še mnogo drobcev ustvarjalnega dela in pestrega življenja svetovljanskega Pilona.

Monografija o Veno Pilonu kot enem najpomembnejših slovenskih ekspresionistov je bila pri Slovenski matici, ki je leta 1965 izdala umetnikovo avtobiografijo, že dolgo načrtovana, nato pa pred nekaj leti zaupana pesniku, pisatelju in umetnostnemu zgodovinarju, ki tudi sam nadvse rad slika, dr. Matevžu Komelju. Ta je k sodelovanju povabil zagotovo največjo poznavalko življenja in dela Vena Pilona, dr. Irene Mislej, ki se pošali, da je bil obisk Pilonove galerije zanjo osebno in strokovno usoden. Dr. Komelj se je bolj posvečal Pilonovi umetnosti, tudi pesnikovanju, ki je tokrat prvič obširneje predstavljeno – zadnje poglavje v knjigi je v celoti posvečeno izbranim pesmim Vena Pilona. Dr. Mislejeva pa je, tudi skozi izbrane citate, predstavila umetnikovo življenje v tistem delu, ki ga še ne poznamo: »Moja naloga je bila, da bi na nek način nadaljevala, kar je sam začel.« Za Pilonovo hudomušnostjo se namreč v razgibanem življenju umetnika, ki so ga krojile tudi burne politične razmere, nemalokrat skrivajo težke življenjske zgodbe, ki jih sam, iz različnih razlogov, ni želel razgaljati, predvsem, tako dr. Mislejeva, ni želel, da bi ga pomilovali. Prav tako se na drugi strani ni želel postavljati s svojimi imenitnimi poznanstvi, čeprav je prijateljeval z mnogim svetovno slovečimi imeni ter puščal pomemben vtis. Oba avtorja monografije pa poudarjata prepletenost umetnikovega življenja z njegovo ustvarjalno izraznostjo ter njegovo neulovljivost. Drobce njegovega življenja iz zelo različnih virov sta poskušala sestaviti v psihološki profil človeka in umetnika. »Pilon je bil strasten človek, ki se je hitro navdušil,« ga opisuje dr. Komelj. Umetnost je bila zanj zelo osebna, v njej je iskal globlji pomen. V kratkem slikarskem obdobju, na primer, je slikal portrete, vendar ne kar vsevprek, risal je ključne ljudi v njegovem življenju. Predstavitev Pilonove monografije v Lavričevi knjižnici v Ajdovščini, november 2022 Poleg slikarstva je kot vrhunska v zakladnici evropske umetnosti ovrednotena tudi njegova fotografska umetnost, z avtobiografijo in nekaterimi drugimi zapisi se je izkazal kot mojstrski pisatelj, v pričujoči monografiji pa je predstavljen tudi kot odličen strokovni pisec, esejist, predvsem pa prvič tako obsežno kot pesnik. Prav zaradi te tesne prepletenosti življenja in ustvarjalnega izražanja pa je treba Pilonovo poezijo brati v širšem kontekstu, poudarja dr. Komel. To Pilonovo večplastnost med drugim slikovito ponazarja naslov knjige, Zagledal sem se sredi dveh ozvezdij, ki je začetek Pilonove pesmi z naslovom Med dvema, napisana je bila v slovenščini, leto ali dve po drugi vojni. Pilonovo življenjsko zgodbo je dr. Irene Mislej razdelila na dva dela. V prvem v ospredje postavlja njegovega očeta Meniga, od katerega je podedoval podjetnost, radovednost, radoživost. V drugem delu pa izpostavlja Pilonovo ženo Anne Marie, za katero meni, da je v literaturi ignorirana, spregledana, ali pa so ji celo pripisovali, da je Pilon zaradi nje nehal slikati. Dr. Mislejeva poudarja odličen značaj visoko izobražene ženske, pianistke, ki je govorila več jezikov. Predvsem pa je bila dobra žena, ki ji ob vihravem možu nemirnega duha ni bilo lahko. Monografija v biografskem delu razkriva mnogo zgodb in prigod, tako tragičnih kot zabavnih, ki jih doslej še nismo poznali. Knjiga je tudi zelo subtilno oblikovana, naslovnico krasi redko viden Pilonov portret iz Mesesnelove donacije Pilonovi galeriji. Lepo zapisane zgodbe, ki se kar same berejo, spremlja bogato slikovno gradivo. Izšla je ob podpori Javne agencije za knjigo RS in Občine Ajdovščina. Pa še predpraznični namig – marsikdo bi je bil neznansko vesel za darilo, knjiga je namreč izjemno dragoceno delo.