Voden ogled po razstavi kiparke Milene Lah

datum: 02.08.2017
kategorija: Novice

V Pilonovi galeriji v Ajdovščini je na ogled obsežna razstava del Milene Stibilj Lah, hrvaške umetnice vipavskih korenin. Razstava obsega izbor 60 del (kipov, risb in slik) ter fotopovečav kiparkine javne plastike v Sloveniji in zavzema vse razstavne prostore galerije, kajti stalna zbirka Vena Pilo v tem času gostuje v Slovenj Gradcu. Danes ob 17. uri bo po razstavi Milene Lah vodila kustosinja Tina Ponebšek.

milena2Pilonova galerija s prvo pregledno razstavo del umetnice Milene Stibilj Lah v Sloveniji predstavila kiparkin opus s poudarkom na njenem delovanju na naših tleh. Kiparka, ki je otroštvo preživela v Vipavski dolini, je med drugim avtorica Spomenika upora primorskega ljudstva iz leta 1954 v ajdovskem parku. Z razstavo ajdovska galerija osvetljuje delo umetnice (Vipavski Križ, 1920 – Zagreb, 2003), o kateri se do danes v lokalni in širši slovenski javnosti ni vedelo veliko.

Milena je bila prvorojenka v zakonu Jožefa Stibilja in Frančiške Batič z Ustji, družina je kasneje živela na Cesti in se pred fašizmom zatekla v Maribor, od koder se je Milena preselila v Zagreb, kjer je večinoma živela vse do smrti. Toda vezi z domovino ni nikoli pretrgala. Ustvarjalno se je vračala kot razstavljavka na skupinskih razstavah (Forma viva v Kostanjevici in Portorožu), z mogočnim spomenikom v Ajdovščini ali kipom Nikole Tesle v Cerknem.

milena3Moderna galerija v Zagrebu ji je leta 2014 pripravila izjemno retrospektivo, na katero je vodstvo občine Ajdovščina opozoril kiparkin sin Igor Lah. Z njegovo pomočjo je tako zelo hitro prišlo do sicer logistično zelo zahtevne razstave v Pilonovi galeriji. Pregledna razstava predstavlja izseke celote, ki obiskovalcu verno približa delo izjemne kiparke.

Opus Milene Lah ni lahko ovrednotiti ali umestiti v nek splošen oris razvoja kiparstva. Sama se ni nikoli umeščala v določeno umetnostno smer ali slog. Njeno več kot pol stoletja trajajoče umetniško ustvarjanje se je morfološko in tehnično spreminjalo, razvijalo, tako da ga je nemogoče postaviti na skupni imenovalec slogovne opredelitve. Na Hrvaškem jo med drugim obravnavajo kot začetnico abstraktnega kiparstva.