Ferrania - razstava Pilonovih diapozitivov

datum: 08.12.2015
kategorija: Novice

Veno Pilon, Avtoportret v odsevu, barvni diapozitiv

V Pilonovi galeriji Ajdovščina napovedujemo odprtje razstave Pilonovih barvnih diapozitivov Ferrania iz šestdesetih let prejšnjega stoletja. Predstavljajo edini segment umetnikovega opusa, ki do sedaj še ni bil strokovno obdelan in ovrednoten.

Neznan avtor, Veno Pilon na Montparnassu, 1965, barvni diapozitivVeno Pilon se leta 1928 za stalno naseli v Parizu, kjer postopoma za nekaj časa opusti slikarstvo, v spominih, ki izidejo leta 1965, pa zapiše: ˝Z vso vnemo sem se oprijel fotografije, ki se je takrat borila za priznanje kot nova umetnost, bodisi s fotogrami Man Raya, kompozicijskimi elaborati Blumenfelda, bodisi s tenko čustvenostjo Brassaia ali s surrealizmom Dore Maar /… / Na tem novem področju sodobnega izražanja sem upal, da se bom vsaj za silo obdržal na nogah, čeprav nasploh nisem bil posebno vnet za tehniko. Mučil sem se s teorijo optike bolj kot z njeno uporabo v fotografski praksi, to pa je bilo seveda napačno.˝ Pomena nove, tehnične dobe, se Pilon sicer zave že v dvajsetih letih, ko v rodnih krajih fotografira družinske člane in v objektiv ujame etnografske in kulturne značilnosti Primorske, vendar se fotografije tesneje oprime šele po prihodu v Pariz, kjer mu slednja predstavlja tudi edini in najzanesljivejši vir zaslužka. Kot kraj svojega bivanja si izbere Montparnasse, kjer si uredi atelje in se srečuje z umetniki in intelektualci tedanjega časa. Uveljavi se zlasti kot portretist. Najpomembnejša fotografska dela, ki v sebi nosijo neprecenljivo umetniško vrednost, ustvari med letoma 1930 in 1935, kasneje fotografira redkeje, kljub temu pa ga fotografski  aparat spremlja vse do zadnjih dni življenja, ki jih preživi v rodni Ajdovščini, kamor se dokončno vrne leta 1968.

Veno Pilon, Novo življenje v stari Ljubljani, (Rotovž, obj. 1970), barvni diapozitivV šestdesetih letih prejšnjega stoletja Pilon snema pretežno barvne leica diapozitive na filme italijanskega proizvajalca Ferranie. Beleži dogodke iz vsakdanjega življenja, portretira znance ter se poigrava s svetlobnimi učinki in odsevi. Posname  kar nekaj izložb v nočni svetlobi in uličnih scen tako v Parizu kot tudi v Ljubljani in v Novi Gorici. V zgibanki, ki spremlja razstavo, umetnostni zgodovinar in likovni kritik Brane Kovič zapiše, da Pilonova slikarska žilica nekoliko oživi ravno v posnetkih izložb v nočni svetlobi. Tovrstni diapozitivi so le redkokdaj naslovljeni in datirani. Za potrebe razstave so ustrezno povečani in preneseni na arhivski papir. Po Kovičevem mnenju v sebi ne nosijo posebne umetniške vrednosti, temveč so relevantni zgolj kot dokumentarni drobci določenega časa in obenem prispevki k Pilonovemu življenjepisu.

Ob razstavi, ki bo v Pilonovi galeriji na ogled do 14. 2. 2016, bodo potekala vodstva, delavnice in srečanja s še živečimi očividci časa in mesta, znotraj katerega je Pilon ustvaril serijo barvnih diapozitivov Ferrania. Porodila se nam je namreč ideja, da kot dopolnilo k razstavi, predvidoma ob četrtkih v poznih popoldanskih urah priredimo večere, namenjene pogovoru o umetniku in njegovem času. Vse, ki bi želeli z nami deliti spomine na umetnika, vljudno vabimo k sodelovanju.  Pričevanja bodo izšla v katalogu razstave ob uvodnih študijah na kulturni praznik, 8. februarja 2016.

Z razstavo in dejavnostmi slavnostno vstopamo v leto, posvečeno 120. obletnici rojstva Vena Pilona.

Pilonova galerija Ajdovščina