Vroč in sladek marelični dan na Planini

datum: 03.07.2015
kategorija: Novice

Na Planini, kjer imajo več kot polovico od 38 hektarov nasadov marelic v državi, so izpeljali marelični dan. Moči so združili domači sadjarji, novogoriški kmetijsko gozdarski zavod in društvo gospodinj s Planine.

V nasadu Viljema Marca so domiselno uredili razstavo več kot tridesetih sort marelic, ob vodenem ogledu še drugih nasadov pa so obiskovalci lahko poizkusili različne dobrote, ki so jih iz marelic pripravile domače gospodinje –sok je v vročini še posebno dobro del, sladkati se je bilo moč z marmeladami iz desetih sort, pozornost je pritegnila marelična mineštra, posebno odkritje pa so bile marelice z žara.

marelice2Marelični dan se je sicer začel z uradnim odprtjem v središču Planine, kjer je Ana Štokelj ob spremljavi brata Simona odpela planinsko himno, folklorna skupina Društva Most pa obrusila pete. Med govorci je bil tudi župan občine Ajdovščina Tadej Beočanin:

»Spoštovani Planinke in Planinci, cenjeni gostje, dragi ljubitelji vipavskega sadja.

Vipavska dolina je v zadnjem obdobju poznana predvsem po vinih, počasi pa vse bolj v ospredje prodira tudi vipavsko sadje. Pravzaprav se vrača na sceno, saj je bilo vipavsko sadje pred dobrim stoletjem cenjeno in poznano tako v Ljubljani, kot na Dunaju ali celo Pragi. Vipavski plodovi dozorijo na soncu in burji, zato so dišeči in okusni, žarijo v pisanih barvah. Zaradi ugodnih vremenskih in talnih razmer traja sezona sadja pri nas skoraj vse leto - od prvih češenj okrog prvega maja, čez poletje z marelicami in breskvami v glavni vlogi, do kakija v poznih jesenskih mesecih. Morda se bo spisku tradicionalnih vipavskih vrst kmalu pridružilo še kakšno eksotično ali za Vipavsko dolino manj običajno sadje. Seveda, če se bo obneslo v našem poskusnem nasadu.

Ajdovska občina namreč zasleduje več ciljev in eden od razvojnih stebrov je nedvomno tudi kmetijstvo, ob vinogradništvu in vinarstvu prav sadjarstvo. Vse to pa bi radi povezali v šopek turistične ponudbe doline, kjer smo še precej bosi. Želim si, da bi podobni dogodki pripomogli k večjemu obisku naše občine, predvsem pa pomagali sadjarjem čim bolje prodati pridelek.

marelice3Pri tem imamo dve možnosti – prva, da turist bolj zaide kot pride v našo dolino in potem ob primerni ponudbi tudi kaj kupi - marmelado, suho sadje, jasno da tudi vino ... Ali pa - da pride namenoma na festival češenj, marelic ali pinele in ob tem še kaj poje ali morda prespi. Predvsem pa se mora pri nas dobro počutiti in nas zapustiti zadovoljen oziroma z zavestjo, da je svoj denar porabil za pravo doživetje. Prav ta doživljajski turizem, ki temelji na tipičnih domačih dobrotah in vrhunskih vipavskih vinih, je naša usmeritev in velika priložnost, saj na masovni turizem ne moremo računati. Nas pa čaka še veliko dela, tako pri turistični infrastrukturi - in nič manj pri promociji.

Če se vrnem k marelicam – pregled cen na tržnicah, pa ne samo pri nas, tudi drugod po Evropi, nam pokaže, da marelice ob češnjah dosegajo najvišjo ceno za kilogram. Morda je za sadjarje, glede na zahtevnost pridelave in s tem na velika tveganja, ta cena še vedno nizka, vendar priča o lepi priložnosti, saj imamo na Vipavskem pogoje tako za češnjo kot marelico. In marelico visoko na sadni prestol dvigujejo njeni zdravilni učinki pa tudi njena široka uporabnost.

In pri tem prav na Planini nosite zastavo, saj planinske gospodinje iz leta v leto dokazujejo, kje vse se marelico v kulinariki lahko uporabi, pri čemer nadgrajujejo tradicijo s sodobnimi prijemi in s tem dvigujejo dodano vrednost. Morda bi svoja spoznanja Planinke lahko ponudile tudi drugim, namreč, z učnim centrom na Brjah smo dobili prostore in opremo za eksperimente. Upam, da ga boste kdaj tudi obiskale.

marelice4No, planinske gospodinje so sploh fenomen, saj skupaj z dramsko skupino že desetletje dajejo živahen utrip življenju na vasi in daleč presegajo lokalne okvire. Poleg tega so vezni člen, nekakšna malta, tako med generacijami, moškimi in ženskami, med delom in kulturo, med kmeti in stroko. In prav močna zastopanost stroke daje mareličnemu dnevu na Planini posebno težo.

Marelica nosi barvo sonca, že s tem nakazuje, da je vpijala sončne žarke, da je torej sladka in hkrati sočna. In da je prav marelica navdihnila blagovno znamko 'sočno-sončno', s čimer želimo dvigniti prepoznavnost celotne sadne palete Vipavske doline. Priporočam, da to značilno embalažo čim bolj uporabljate. Pobudnikom in organizatorjem mareličnega dne pa se zahvaljujem za pogum in ambicije pri negovanju tradicije.«