Pipistrelov Taurus G4 - prvo štirisedežno električno letalo na svetu je poletelo!

datum: 16.08.2011
kategorija: Novice

Oshkosh, ZDA, 12. 8. 2011 (7.00 po lokalnem času): Po dolgotrajnem zahtevnem delu skoraj 30-članske ekipe načrtovalcev in konstruktorjev Pipistrelovega razvojnega inštituta, ter po dolgotrajnih birokratskih bojih z zavarovalnicami in inštitucijami, je kot prvo tovrstno na svetu poletelo Pipistrelovo štirisedežno električno letalo Taurus G4. Letalo je bilo razvito z namenom udeležbe na naslednjem tekmovanju ameriške agencije NASA, in sicer CAFE Green Flight Challenge 2011. Nagradni sklad tekmovanja znaša kar $1.65 milijona dolarjev.

Pipistrel - Taurus G4 - prvo štirisedežno električno letalo Letalo je bilo prvič predstavljeno javnosti na letalski prireditvi Oshkosh Airventure julija letos in je bilo po glasovanju obiskovalcev med 15.000 razstavljenimi letali na 9. mestu po zanimivosti. Prvim desetim združenje EAA vsako leto podeli virtualno nagrado za najbolj obiskan razstavni prostor oziroma najbolj ogledan eksponat.

Vendar ni šlo vse zlahka. Zaradi posebnosti in velike neznanke, ki jo predstavlja električni pogon, je imel Pipistrel ogromne težave letalo sploh prepeljati do ZDA, saj ga poganja kar 450 kilogramov litij-polimernih baterij, ki so v določenih okoliščinah lahko vnetljive. Zato je bil izredno velik izziv najti zavarovalnico v ZDA, ki je bila pripravljena takšno letalo zavarovati, pa tudi testnega pilota, saj mora po pravilih tekmovanja in ameriških letalskih oblasti prve testne lete opraviti ameriški testni pilot. Na srečo je bil Taurus G4 med razstavo v Oshkoshu deležen ogromnega zanimanja medijev, tako da je ekipi Pipistrela vendarle uspelo najti in prepričati eno od zavarovalnic, da je sprejela izziv zavarovanja, ter enega najbolj znanih ameriških testnih pilotov, Davea Morssa, da opravi program testnih letov. Po sejmu, ko se je ogromni letališki kompleks izpraznil, so prijazni organizatorji dovolili uporabo letališča in hangarja za testiranja. Ekipi Pipistrela pod vodstvom vodje projekta ing. Tineta Tomažiča je tako s pomočjo testnega pilota Davea Morssa za krmilom v petek zjutraj uspel zgodovinski let.

Pipistrelovo letalo Virus SW, ki je zmagalo na zadnjih dveh tekmovanjih agencije NASA v letih 2007 in 2008, se je tokrat umaknilo čisto drugačnemu designu. Novo letalo Taurus G4 nima nič skupnega s prejšnjim dvakratnim zmagovalcem natečaja. Je popolnoma novo, razvito posebej za namen tekmovanja. To je prvo štirisedežno letalo na električni pogon, ki je kadarkoli poletelo. Naj omenimo, da je še eno Pipistrelovo letalo, Taurus Electro, leta 2007 poletelo kot prvo dvosedežno električno letalo na svetu sploh.

Pipistrel - Taurus G4 - prvo štirisedežno električno letalo Edinstvena zasnova letala G4 je nastala tako, da so zaradi zmanjšanja stroškov razvoja v podjetju povezali med sabo dva trupa obstoječega letala Taurus Electro, ki so ju spojili s centralno, 5 metrov dolgo sekcijo na kateri je nameščen električni oziroma hibridni pogon, ki je bil razvit za novo nastajajoče 4-sedežno letalo Panthera. Rezulatati testiranja pogona na letalu G4 bodo torej kasneje uporabljeni v serijski proizvodnji letala Panthera. Energijo med letom črpa bodisi iz litij-polimernih akumulatorjev, ki so nameščeni v obeh trupih ter v sredinskem delu, po potrebi pa tudi iz generatorja, ki proizvaja elektriko. Letalo poganja 145 kW brezkrtačni motor, ki se nahaja na sredini centralne gredi med obema trupoma in posebej za to letalo izdelani propeler s premerom skoraj 2m. Skupni razpon kril znaša 21,4 metra, kar pomeni da letalo ni dosti manjše kot potniški DC3! Podvozje je uvlačljivo in letalo ima izjemno malo upora, se pravi dobre jadralne karakteristike, kar je tudi pogoj za uspeh na tekmovanju. Čeprav ni bilo načrtovano kot jadralno letalo, izkorišča dobre jadralne karakteristike za to, da kar najbolje uporabi svoj električni pogon, kar pomeni da je energetsko varčno, to pa je najpomembnejši kriterij tekmovanja.

Namen razvoja in izdelave tega letala je uvrstitev in ubranitev naslova iz let 2007-2008 na tekmovanju CAFE/NASA green flight challenge, ki se bo odvijalo v septembru 2011 na letališču Santa Rosa v severni Kaliforniji. http://cafefoundation.org/

Tine Tomažič, vodja projekta in skoraj 30-članske razvojne ekipe, je letalo opisal kot »demonstrator nove tehnologije«. Tomažič je eden glavnih inženirjev, ki so razvili projekt, hkrati pa tudi testni pilot. Električni in pogonski sistemi so bili v celoti razviti v Pipistrelu. Aerodinamika je bila zaupana prof. dr. Gregorju Vebletu, vodji oddelka Raziskav na Pipistrelu, konstrukcijo pa je razvil dr. Vid Plevnik v sodelovanju z ing. Radom Kikljem. Ekipo razvoja plastičnih delov in sistemov sta vodila Sašo Kolar ter Franci Popit. Najzahtevnejši del, in sicer razvoj električnih in elektronskih delov, njihove medsebojne komunikacije ter nadzor polnjenja baterij in pogonov pa je razvil ing. Jure Tomažič z ekipo.

Pipistrel - Taurus G4 - prvo štirisedežno električno letalo Tine Tomažič nam je razkril, da gre za »najmočnejše električno letalo, kar jih je ta hip izdelanih. Ima največjo kapaciteto baterij na krovu in je tudi prvo štirisedežno letalo, ki leti na električni pogon.« Prazna teža letala je 1065 kg, od tega teža baterij 470 kg. Maksimalna predpoletna teža pa znaša 1500 kg, kar pomeni da ima Taurus Electro G4 435 kg uporabne nosilnosti – torej pravo štirisedežno letalo.
Ko smo ga spraševali o prihodnosti tega letala in o možnosti, da bi vstopilo v serijsko proizvodnjo, je Tine povedal da je to letalo koncept, namenjen zgolj za Nasino tekmovanje, hkrati pa poskusni zajček za mnoge nove tehnologije, ki bodo uporabljene za nedavno razkrito štirisedežno poslovno letalo Panthera – letalo, ki bo na voljo v treh verzijah bodisi z navadnim bencinskim motorjem, hibridnim motorjem ali v popolnoma električni različici.
Po koncu tekmovalnega obdobja bo letalo G4 verjetno prodano kakšnemu zbiratelju, ki bo iskal edinstveno, unikatno letalo za zasebno uporabo ali za raziskovanje prihodnosti alternativnih letalskih pogonov.

Letalo bo pred tekmovanjem, ki se začne 25. septembra, naletelo 40 ur testnih letov in nato pod vodstvom vodje tekmovalne ekipe, prof. dr. Jacka Langelana poskusilo tretjič zapovrstjo osvojiti naslov najbolj energetsko učinkovitega in varčnega letala, ki ga podeljuje ameriška vesoljska agencija NASA.

Ob zgodovinske prvem poletu štirisedežnega električnega letala, ki pomeni enega največjih razvojnih uspehov v Pipistrelovi zgodovini, direktor Pipistrela Ivo Boscarol čestita in se zahvaljuje prav vsem ki so kakorkoli pripomogli k temu.

Taja Boscarol, Pipistrel