Pipistrel podira rekorde tudi na kolesarskih progah - svetovni rekord z vozilom na človeški pogon

datum: 09.08.2011
kategorija: Novice

Ekipa Eivie je dosegla nov mejnik z vozilom na človeški pogon, ki ga je lani pomagalo zdizajnirati in izdelati podjetje Pipistrel. Švicar Francesco Russo je v eni uri premagal razdaljo 91,556 kilometra, kar predstavlja nov svetovni rekord!

Svetovni rekord z vozilom na človeški pogon V dobi rastočih cen naftnih derivatov, ko si izdelovalci avtomobilov prizadevajo napraviti vozila varčnejša, je ekipa Eivie dosegla nov mejnik z vozilom na človeški pogon, ki ne rabi prav nič goriva. Izredno aerodinamično vozilo Eiviestretto, je Švicar Francesco Russo uspel gnati eno uro s takšno močjo, da je v tem času premagal razdaljo 91,556 kilometra, kar predstavlja nov svetovni rekord!

Eno-urni rekordi imajo v kolesarstvu dolgo zgodovino. Ponavadi se jih lotevajo profesionalni kolesarji v zaključku njihove kariere. Medtem ko močni amaterji z navadnim kolesom (po UCI pravilih) lahko v eni uri prevozijo okrog 40km, je svetovni rekord Ondreja Sosenke 49,7 km. Pri vozilih na človeški pogon so rekordi skoraj dvakrat višji. Svetovni (mednarodni) organizaciji WHPVA in IHPVA sta omogočili razcvet panog vozil na človeški pogon, kar je UCI s svojimi pravili strogo zatirala. Torej dovoljen je kakršen koli dizajn, kjer je varnost zadovoljiva, ter je vozilo gnano izključno s človeško močjo.
Damjan Zabovnik je po namigu Leona Plestenjaka že leta 2002 izvedel genijalno idejo – voznika vozila, ki na pogled spominja na postrv, je posadil v notranjost s hrbtom naprej. Voznik si za pogled na stezo pomaga z ogledalom. Vse prednosti ki s tem nastanejo, pa je lani dopolnil še z ekstremnim dizajnom monocoque vozila, ki ima izredno majhno površino lupine in majhen prečni presek ter s pridom izkorišča laminarno obtekanje zraka.

Nov dizajn je nastal s tesnim sodelovanjem vodje R&D pri Pipistrelu, Gregorja Vebleta in Damjana Zabovnika. Vozilo Eivie III, katerega dizajn je na las podoben vozilu Eiviestretto, je lani pomagalo zdizajnirati in izdelati podjetje Pipistrel. Letos je ogromno pripomogel tudi Leon Plestenjak (podjetje 3D konstrukcije), ki je sodeloval pri novem krmilnem sistemu.

Svetovni rekord z vozilom na človeški pogon Dr. Gregor Veble, vodja razvojnega oddelka podjetja Pipistrel, je o Pipistrelovi vlogi pri razvoju projekta povedal naslednje:
"Pipistrelov razvojni oddelek je pri projektu Eivie sodeloval s svojimi izkušnjami na področju aerodinamike, računalniškega oblikovanja in hitrega prototipiranja. Za vozilo Eivie III, ki je služil kot osnova za rekordno vozilo EivieStretto, smo po idejah g. Zabovnika razvili profil oblike trupa, ki daje minimalen upor in zagotavlja primerno stabilnost vozila. Pomagali smo pri prenosu koncepta vozila v poln tridimenzionalni računalniški model. Model smo analizirali z orodji za računsko dinamiko fluidov na lastnem računalniškem grozdu, posebej namanjenemu aerodinamičnim izračunom. Analize so potrdile smiselnost aerodinamične zasnove in pokazale, da je vozilo res sposobno vrhunskih rezultatov. S pomočjo Pipistrelovih orodji za hitro prototipiranje smo nato izdelali natančno obliko vozila. S svojim 8-osnim robotom smo tako lahko izdelali celoten pramodel zunanje školjke vozila, ne da bi model med rezkanjem premikali. "

Vse do letošnjega leta je bil Damjan Zabovnik kot dizajner, graditelj in voznik pod prevelikim pritiskom. Kljub vsemu je z vozilom Eivie III uspel lani v slabih pogojih prevoziti v eni uri 88,7 km. V Nevadi pa je postavil nov evropski rekord na 200m z letečim startom, preko 124 km/h. Postavil je tudi svetovni rekord v enourni vožnji leta 2008 z vozilom Eivie II in sicer 87,123km, leta 2009 pa z istim kolesom tudi svetovni hitrostni rekord 107,2 km/h na 200m z letečim startom (nižinski rekord). Zadnji rekord je še vedno aktualen.
A z vključitvijo novega voznika je letos vse skupaj steklo dosti bolje in rezultat tega je svetovni rekord že po slabem letu slovensko-švicarske naveze. Koliko boljši je novi dizajn vožnje vzvratno, priča dejstvo, da je lani Francesco Russo z enakim naporom v svojem vozilu Ristretto, ki omogoča da je voznik obrnjen z nogami naprej, prevozil v eni uri le 84,3 km. Poudarimo lahko, da je nov svetovni rekord še toliko bolj izjemen zaradi tega, ker je morala ekipa nanj čakati kar 5 dni v deževnem vremenu in zaradi tega telesna pripravljenost voznika ni mogla biti optimalna, a vseeno je svetovni rekord padel že v prvem poskusu, izboljšan skoraj za cel kilometer glede na prejšnji rekord Kanadčana Sama Whittinghama iz leta 2009.
Podjetje Pipistrel čestita ekipi Eivie za izvrsten dosežek!

Tekst Damjan Zabovnik


Še več fotografij ekipe, voznika in dogodka si lahko ogledate na spletni strani www.pipistrel.si